Na 14 jaar in de schoolbanken (8 jaar basisschool en 6 jaar middelbare school) haalde ik een diploma. Iedereen van mijn jaar mocht iets schrijven voor een boek dat we ter herinnering meekregen. Ze vroegen mij wat ik in al die jaren had geleerd. Mijn antwoord staat in dat boek: ‘Dat ouderen niet altijd de wijsten zijn.’

Het heeft me enorm geraakt dat ik te jong was om serieus genomen te worden. Om naar te luisteren. Ik had maar te volgen. Hq€;4?eJRa@95?! Ik heb héééél lang uitgekeken naar het moment waarop ik ouder was en de touwtjes van mijn leven in eigen handen kreeg. En nu ik ouder ben, ben ik betrokken bij een onderwijssysteem dat gebaseerd is op intrinsieke motivatie, eigenaarschap en persoonlijk leiderschap. Jonge mensen in het democratisch onderwijs krijgen de ruimte om hun eigen pad te gaan, zichzelf te ontdekken en zichzelf te laten gelden.

Dat het werkt en hoe dat werkt vertellen ervaringsdeskundigen Armando, Tony, Vlinder en ik met een interactieve lezing over democratisch onderwijs en onze school DOE040. Precies over een week staan we voor het eerst voor een groep docenten. En er staan meerdere inspiratieshots binnen en buiten het onderwijs op de planning.

Het doet mij erg veel om deze jonge helden het podium te zien beklimmen. Zij krijgen de kans om zich uit te spreken en nemen het woord. Ze delen een puur en indrukwekkend verhaal over onderwijs. Ze worden gehoord. Terecht. Een droom die uitkomt. Meer informatie over onze lezing vind je op de website van DOE Business.